Actie N69 - nieuwsbrief 4
Geachte dames en heren,
Zoals u in nieuwsbrief 3 hebt kunnen lezen heeft op 8 mei een bijeenkomst plaatsgevonden van de voorbereidingsgroep Actie N 69.
De resultaten van deze bijeenkomst kunt u in deze nieuwsbrief lezen.
Inzet is om in de komende zes maanden, vooralsnog tot eind oktober, de maand waarin minster Eurlings een besluit neemt over de verdere aanpak van de N69-problematiek, met enige regelmaat aandacht voor de problematiek te vragen en daarmee de druk op de minister te verhogen in de zin van: “dit is niet zomaar een politiek vraagstuk, de samenleving schreeuwt om een oplossing”.
Eerste punt van bespreking was het regisseren van de komende actieperiode.
De groep die op 24 april bijeen was en 8 mei weer bijeen is gekomen, neemt de regie op zich met dien verstande dat deze groep sturend, ondersteunend en bewakend is maar het gaat om een zo groot mogelijk collectief. De samenstelling van de voorbereidingsgroep vindt u in bijlage 1 van deze nieuwsbrief. Ieder initiatief is welkom, maar er moet wel ergens een punt zijn waar alle initiatieven samenkomen en afstemming kan plaatsvinden. Afgesproken is dat we zorgen voor een eigen website en e-mail adres met als naam “Actie N 69”. Deze naam dekt op een eenvoudige en voor iedereen begrijpelijke manier de lading. Op deze manier kan de communicatie naar de achterban - dat zijn allen die op een of andere wijze actief willen zijn in deze actieperiode of op de hoogte willen blijven van de voortgang - op een efficiënte manier plaatsvinden. Website en e-mail adres zullen zo snel als mogelijk beschikbaar moeten zijn. Vanaf morgen, 9 mei, zal hieraan gewerkt worden evenals aan een opzet voor publiciteit in de vorm van posters en dergelijke.
Tweede belangrijke punt van bespreking was het opstellen van een agenda op hoofdlijnen voor de komende zes maanden die al werkende steeds door velen kan en moet worden aangevuld. Want het gaande weg mobiliseren van steeds meer mensen is de uitdaging. We hebben een de rode draad gezocht en een eerste opzet van een agenda gemaakt die in de presentatie naar buiten vooralsnog voldoende body heeft. Deze - nogmaals eerste opzet van een agenda - treft u als bijlage 2 bij deze nieuwsbrief aan.
Derde punt van bespreking was de financiering van alle acties. Vastgesteld is dat we moeten streven naar de vorming van een fonds dat gevoed moet worden uit diverse bronnen zoals spontane bijdragen waaronder bijdragen van raadsleden, sponsoring door winkeliers en bedrijven en opbrengsten uit acties.
Vierde punt van bespreking was de publiciteit. Op donderdag 10 mei zal een persconferentie plaatsvinden waarin de plannen worden toegelicht. Publiciteit is nodig om de vaart erin te krijgen en zoveel mogelijk mensen te mobiliseren. Ook hier geldt weer: het gaat om het collectief: hoe meer mensen meedoen hoe beter het is.
Volgende bijeenkomst voorbereidingsgroep:
maandag 21 mei, 20.30 uur, Hofnar.
Namens de voorbereidingsgroep,
Caroline Wolterink en Rob Spit.
Samenstelling voorbereidingsgroep: