Waalre, 27-09-2007
Worden we voor de gek gehouden?
Als themagroep Leefomgeving en Verkeer vragen we reeds geruime tijd aandacht voor het oplossen van de luchtkwaliteit - en verkeersproblemen in Waalre.
In dat kader hebben we ook de regionale agenda 2008 - 2010 van het SRE bekeken (het Samenwerkingsverband van 21 gemeenten in de Regio Eindhoven).
Ook wij zijn een warm voorstander van regionale samenwerking, maar de ambitie en aanpak zoals beschreven in de regionale agenda is uiterst bedroevend.
We moeten ons eerst door pagina's wollig taalgebruik worstelen om op bladzijde 15 onder punt 5.6 Milieu, iets te vinden over de aanpak van de luchtkwaliteitproblematiek.
Daar vinden we (citaat) “Inzet plegen om als regio te voldoen aan de wettelijke verplichtingen uit het Besluit Luchtkwaliteit, waaronder de rapportageverplichting en de aanpak van de knelpunten”.
Laat dat eens rustig tot u doordringen. Een overheid, die een inzet zal plegen om aan de wet te voldoen. Ze gaan er blijkbaar van uit dat het niet normaal is dat men zich aan de wet houdt ! Het SRE wil een inzet plegen aan de wet te voldoen,maar ze verplichten zich niet om tot enig resultaat te komen. Dat kan toch niet waar zijn! De regio moet volgens de wet gewoon per 1 januari 2010 aan de wettelijke verplichtingen voldoen voor wat betreft de luchtkwaliteit. .
Op 25 september is een raadsbijeenkomst gehouden waar het SRE een toelichting op haar plannen gaf. Op het eind van de bijeenkomst, kwam de aap uit de mouw: het SRE doet helemaal niets in de aanpak van de luchtkwaliteit. Zij gaat er vanuit dat dit door de gemeenten zelf gedaan wordt. En de gemeenten menen dat de problematiek alleen regionaal aangepakt kan worden. Kortom, er gebeurt helemaal niets aan de uitvoering van plannen.
In de bestuurlijke agenda van het SRE moet gewoon opgenomen worden:
“De regio stelt zich als taak om op 1 januari 2010 aan de wettelijke eisen voor de luchtkwaliteit te voldoen”.
Indien de gemeenten en de SRE niet bereid zijn zich aan de wet te houden, hebben alle plannen om de luchtkwaliteit serieus aan te pakken geen enkele geloofwaardigheid.
Het is bekend dat van de drie partijen die in Waalre de coalitie vormen, VVD en PvdA tegen de aanleg van nieuwe infrastructuur op eigen grondgebied zijn. Alle heil wordt verwacht van de aanleg van de Westparallel ten westen van Valkenswaard en Waalre. Wij hebben met berekeningen eind vorig jaar al aangetoond dat de aanleg van deze weg belangrijk is, maar de problemen van de luchtkwaliteit niet oplost en in Aalst onvoldoende tot verbetering leidt.
Begin dit jaar werd met stelligheid beweerd, dat minister Eurlings voor de zomer een beslissing zou nemen over de Westparallel als vervanging van de huidige N69. Vervolgens werd het oktober zoals wethouder Bonouvrié vorige week nog nadrukkelijk meldde in De Schakel. Wij hebben uitgezocht dat pas in december in de 2e kamer verkeerszaken op de agenda staan. Bovendien is het provinciale rapport “Bereikbaarheidsprogramma Zuidoostvleugel Brabantstad” dat hiervoor de basis vormt, veel eerder een stuk dat gaat over bereikbaarheid dan dat het als uitgangspunt dient voor het oplossen van de luchtkwestie. De plaatselijke CDA gaat nog een stap verder door te suggereren dat de financiering van de Westparallel al bijna rond is. De praktijk is dat er door een enkeling hoogstens over de verdeling van de financiering tussen Rijk en Provincie is gesproken en er helemaal geen toezeggingen gedaan zijn. Moeten de bewoners van Aalst en Waalre soms aan het lijntje gehouden worden ?
Voor alle duidelijkheid, wij zijn een sterk voorstander van de Westparallel maar het wordt hoog tijd dat er gezocht wordt naar methoden die het luchtkwaliteitsprobleem finaal
oplossen. De enige afdoende oplossing wordt bereikt door alle doorgaande verkeer uit de kernen van Aalst en Waalre te weren. Dat kan door een alternatieve noord-zuid verbinding op het eigen grondgebied. Niet voor niets kiest Valkenswaard, zij het met uitstel, ook voor een eigen oplossing door de verbreding van de Europalaan, het korte interlokale verkeer moet toch ergens langs. Maar de verbreding van de Europalaan zal het verkeersaanbod op de Eindhovenseweg in Aalst echt niet verlagen.
Waar blijven de resultaten van de door het gemeentebestuur zo geprezen regionale samenwerking ?
Namens de themagroep
Leefomgeving en Verkeer:
Ben van Doormalen
Ben Hiddinga
Wim Louwers